R9

Uvedení jakéhokoli nového modelu "R" na trh vždy znamenalo pro Yamahu zlomový okamžik a u modelu R9 tomu není jinak. Ačkoli celá tato nová generace supersportů představuje začátek nové kapitoly, příběh zůstává stejný a identita modelu R9 se zrodila ze závodní DNA společnosti Yamaha. Od závodní technologie až po designové prvky MotoGP - model R9 je výsledkem závodění značky Yamaha na té nejvyšší úrovni.

Nová generace supersportů

Model R9 využívá osvědčenou závodní technologii a kombinuje ji s odborností uznávanou platformou tříválcového motoru, která v posledním desetiletí způsobila u značky Yamaha revoluci. Spojení této známé pohonné jednotky s vysokým točivým momentem a proslulé závodní preciznosti značky Yamaha vytváří dokonale vyvážený model Supersport, který je hoden svého postavení vlajkové lodi řady R.

Model R9 si zachovává mnoho konstrukčních prvků inspirovaných MotoGP, které se staly synonymem pro supersportovní stroje Yamaha, a představuje pokrok očekávaný od nové generace. Odpružení na úrovni R1 a přední brzdy Brembo nabízejí úroveň přesnosti, ovladatelnosti a hbitosti, kterou je řada supersportů Yamaha proslulá.

VLASTNOSTI

Čtyřtaktní tříválcový kapalinou chlazený motor CP3 o objemu 890 cm3

Model R9 je poháněn oceňovaným kapalinou chlazeným tříválcovým motorem Yamaha CP3 o objemu 890 cm3 s rozvodem DOHC a vstřikováním paliva se 4 ventily na válec. Vrtání a zdvih 78 mm × 62 mm a kompresní poměr 11,5: zajišťují vynikající točivý moment a dostatečný výkon. To v kombinaci s jemným ovládáním, které nabízí procesorem řízená škrticí klapka Yamaha (YCCT), zaručuje optimální výkon na závodní dráze i na silnici. Konečný převodový poměr, načasování zážehu a dávkování paliva jsou optimalizovány pro výkony supersportů.

Nejlehčí hliníkový rám Deltabox na modelu Yamaha Supersport

Rám z gravitačně litého hliníku ve stylu Deltaboxu byl vyvinut speciálně pro model R9 a jeho tuhost byla vyladěna pro sportovní výkony při nízkém i vysokém zatížení. Samostatná hmotnost rámu 9,7 kg z něj dělá nejlehčí rám, jaký kdy byl použit pro model Yamaha Supersport. Díky tomuto lehkému podvozku je celková hmotnost modelu R9 pouhých 195 kg, což zaručuje optimální poměr výkonu a hmotnosti.

Agresivní aerodynamická kapotáž s přítlačnými křidélky

Model R9 je jedním z dosud nejúčinnějších motocyklů Yamaha z hlediska aerodynamiky, čehož bylo dosaženo kombinací konstrukce přední kapotáže vyvinuté na základě rozsáhlého testování v aerodynamickém tunelu. Přítlačná křidélka těsně pod světly snižují zvedání přední části stroje a zlepšují kontakt s vozovkou. Samotná křidélka snižují vztlak předního kola v přímém směru o 6–7 % a v kombinaci s předním spoilerem pod M-kanálem se tento účinek při průjezdu zatáčkou zvyšuje na přibližně 10 %

Přední hlavní válec Brembo a třmeny Stylema spárované s 320mm brzdovými kotouči

Model R9 je vybaven závodními monoblokovými třmeny Brembo Stylema, které jsou lehké, tuhé a navržené tak, aby poskytovaly lepší kontrolu a stabilitu při brzdění. Brzdové hadičky opletené nerezovou ocelí a velké přední kotouče o průměru 320 mm zajišťují vynikající stabilitu a ovladatelnost, zejména při intenzivním brzdění. Radiální hlavní válec Brembo má pístek, který se pohybuje ve směru rovnoběžném s brzdovou páčkou a vyvíjí tlak lineárně podle toho, jak jezdec tahá za páčku, což přináší dokonalý pocit kontroly.

Nová generace plně nastavitelného odpružení KYB

Nová 43mm přední vidlice upside down KYB byla kompletně přepracována a nyní je vybavena individuálními regulátory odskoku a kompresním tlumením na levé a pravé noze vidlice. Každou z nich lze nastavit samostatně, přičemž pravá noha k tlumení odskoku a levá komprese, a to jak vysokorychlostní, tak nízkorychlostní. U zadního tlumiče lze nastavit předpětí, tlumení odskoku, kompresní tlumení a světlou výšku. Nové uspořádání přispívá k vysoce přesnému tlumení a nabízí lepší zpětnou vazbu od povrchu trati nebo silnice.

Yamaha Ride Control s přizpůsobitelným nastavením

Tři integrované jízdní režimy „Sport“, „Street“ a „Rain“ s továrním nastavením s různými úrovněmi pro různé podmínky doplňuje možnost přednastavit dva vlastní režimy a čtyři režimy Track.

Asistence pro jezdce citlivá na náklon včetně kontroly trakce, kontroly skluzu a kontroly brzd.

High-tech šestiosá jednotka IMU modelu R9, vyvinutá přímo z elektronických systémů modelu R1, neustále měří zrychlení ve směru dopředu-dozadu, nahoru-dolů a doleva-doprava – a také úhlovou rychlost ve směru náklonu, natočení a vychýlení stroje. Jednotka IMU dokáže v reálném čase odesílat data do jednotky ECU, která ovládá sadu elektronických asistenčních systémů, včetně kontroly trakce (TC) citlivé na náklon, protismykového systému (SCS) a ovládání brzd (BC).

Režimy výkonu, řízení startu a řízení zvedání

K dispozici jsou čtyři různé režimy dodávky výkonu (PWR), které upravují sportovní charakteristiku motoru. Řízení zvedání (LIF) zase snižuje a zmírňuje zvedání předního kola při akceleraci. Systém LC (Launch Control) v závodním stylu umožňuje jezdci co nejrychlejší a nejefektivnější start z místa – ideální pro závodní dráhu.

Řízení motorové brzdy a regulace skluzu

Úroveň brzdění motorem lze měnit pomocí dvou nastavení EBM, přičemž první možnost nabízí vyšší úroveň brzdění motorem a druhá možnost snižuje účinek brzdění motorem, když jezdec ubere plyn. Když se zadní kolo zablokuje v důsledku nadměrného brzdění motorem, systém regulace skluzu (BSR) reguluje točivý moment motoru, aby poskytl podporu. Tento systém se skvěle osvědčuje ve scénářích s nízkou přilnavostí.

5" TFT displej s plnou konektivitou

Plnobarevný 5" TFT displej modelu R9 lze přizpůsobit čtyřem volitelným tématům, zatímco režim Track zobrazuje informace důležité pouze při jízdě na trati, včetně časovače kol. Displej lze propojit s chytrým telefonem prostřednictvím aplikace Yamaha MyRide, která umožňuje zobrazovat telefonní hovory, zprávy a další informace na palubní desce.

Vybavení zaměřené na závodní okruh včetně dělených řídítek a třetí generace systému QSS

Motocykl R9 dostal výbavu zaměřenou na okruhy, která umožňuje dosáhnout výkonů očekávaných od supersportovního modelu Yamaha. Ke sportovní jízdní pozici přispívají dělená řídítka, zatímco brzdové a spojkové páčky jsou nastavitelné tak, aby vyhovovaly individuálním potřebám jezdce. Je vybaven systémem Yamaha Quick Shift třetí generace, který umožňuje řazení nahoru i dolů bez spojky pro ještě efektivnější výkon při řazení. Lehká litá hliníková kola jsou obuta do pneumatik Bridgestone Battlax Hypersport RS11, které zajišťují dokonalý kontakt a přilnavost.

Zaznamenávejte a analyzujte data z jízdy pomocí Y-TRAC

Aplikace Y-Trac povyšuje zážitek ze supersportů a umožňuje jezdcům zlepšit jejich jízdu na trati a výkonnost pomocí nástrojů, které jsou obvykle dostupné pouze profesionálním závodníkům. Aplikace Y-Trac je odvozena ze závodů a nabízí možnost zaznamenávat a analyzovat jízdní data pomocí technologie na profesionální úrovni pro všechny úrovně jezdců, od začátečníků až po profesionály.

Technické parametry

Motor

Typ motoru

4taktní, Kapalinou chlazený, DOHC, 4ventilový, 3 válec

Zdvihový objem890 cm³
Vrtání x zdvih78,0 × 62,1 mm
Kompresní poměr11.5 : 1
Maximální výkon87,5 kW (119,0 k) při 10 000 ot./min
Maximální točivý moment93,0 Nm (9,5 kg-m) při 7 000 ot./min
Systém mazánízásoba oleje v klikové skříni
Typ spojkymokrá, vícelamelová
Systém zapalováníTCI
Systém startováníElektrický
Převodovkastálý záběr, 6rychlostní
Koncový převodŘetěz


PODVOZEK

RámDiamond
Úhel sklonu vidlice22°35′
Stopa94 mm
Systém předního odpruženíteleskopická vidlice, Ø 43 mm
Systém zadního odpruženíkyvná vidlice, (kloubové odpružení)
Přední zdvih120 mm
Zadní zdvih118 mm
Přední brzdaHydraulická dvoukotoučová brzda, Ø 320 mm
Zadní brzdaHydraulická jednokotoučová brzda Ø 220 mm
Přední pneumatika120/70ZR17M/C (58W) bezdušová
Zadní pneumatika180/55ZR17M/C (73W) bezdušová


ROZMĚRY

Celková délka2 070 mm
Celková šířka705 mm
Celková výška1 180 mm
Výška sedla830 mm
Rozvor kol1 420 mm
Minimální světlá výška140 mm
Mokrá hmotnost včetně náplní195 kg
Kapacita palivové nádrže14 l
Kapacita olejové nádrže3,50 l